Friday, February 9, 2007

PTPTN...kira-kira time...

kira-kira yuran pengajian di KUTPM

Baik lar..course yg saya ambil berharga 32000 dan saya mengambil loan PTPTN...tetapi saya mendapat 48000 kerana duit poket pelajar..memang seronok mendapat RM16000 sebagai duit poket....tapi saya tak belanja dan simpan...ok kadar bunga PTPTN adalah 4% mengikut baki berkurangan dan selepas di darab saya perlu membayar lebih kurang RM60,000 selama 20 tahun dan perlu membayar RM300 lebih sebulan...kenaper jadi banyak....ini kerana caj perkhidmatan yg dikenakan oleh PTPTN iaitu sebanyak RM120 sebulan jadi saya perlu membayar RM420 sebulan iaitu selama 20 tahun..bayangkan lar sendiri..gaji fresh graduate paling busuk RM1600 selepas di potong kwsp RM1400 dan pinjaman loan PTPTN, cuma tingal RM980 sebulan..boleh anda bayangkan hidup anda dengan gaji sebegitu..sebelum tu..kamu pasti ker dapat kerja nanti?klu tak dapat kerja mcm maner..bayangkan belajar degree dengan kos pengajian yg patut bayar RM60,000....uitm cuma RM24,000....daripada belajar di sana anda mampu beli rumah atau kereta dengan wang tersebut...saya akan post tak lama lagi gambar summary account dari KUTPM...apa yg saya taip ini adalah benar bersaksikan tuhan..saya tidak perlu tipu anda..this is reality..jgn jadi org bodoh dengan hanya menutup mulut dan ikut sahaja...ini lar masalah org kita skrg...pihak lain akan mengambil kesempatan dari kelemahan kita..

No comments: